Blog

Rower w myśl ustawy Prawo o ruchu drogowym jest pojazdem o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m i poruszanym siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem, przy czym dopuszcza się wyposażenie roweru w napęd elektryczny zasilany napięciem nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Pojazd, który spełnia wymagania roweru, przekraczając jednak 9 dm szerokości, definiowany jest jako wózek rowerowy (np. riksza).

W badaniu z 2011 r. przeprowadzonym przez Europejską Federację Rowerową (European Cycling Federation) porównano średnie emisje rowerów zwykłych i elektrycznych z innymi środkami transportu, biorąc przy tym pod uwagę środowiskowy koszt ich produkcji oraz użytkowania. W przypadku rowerów uwzględniono też dodatkowy wydatek energetyczny samych użytkowników w postaci spalonych kalorii. Według obliczeń emisja na każdy kilometr pokonany zwykłym rowerem wynosi 21 gramów CO2, a rowerem elektrycznym 1 gram więcej. W przypadku samochodów wynik to 271 gram na kilometr na osobę oraz 101 gram na kilometr na pasażera autobusów.

Rower z krążownikiem, znany również jako krążownik plażowy lub (dawniej) motocykl, to rower, który zwykle łączy w sobie opony balonowe, postawę siedzącą w pozycji pionowej, pojedynczy układ napędowy i prostą stalową konstrukcję z wyrazistym stylem. Krążowniki są popularne wśród zwykłych rowerzystów i wczasowiczów, ponieważ są bardzo stabilne i łatwe w jeździe, ale ich duża waga i opony balonowe sprawiają, że są raczej powolne. Inną wspólną cechą jest możliwość dostosowania za pomocą akcesoriów, takich jak błotniki, światła i torby siodłowe. Są przeznaczone do stosowania przede wszystkim na utwardzonych drogach, umiarkowanych prędkościach / dystansach i są zaliczane do klasy nie wyścigowej / poza trasą oraz stylów ciężkich i średnich typów rowerów szosowych.

Rower jaki jest każdy widzi, można sparafrazować znane powiedzenie księdza Kitowicza. Typowy przedstawiciel tego gatunku pojazdów ma „diamentową” ramę w postaci dwóch połączonych trójkątów, dwa koła jedno za drugim, pedały, siodełko i kierownicę.

Między poszczególnymi typami bicykli są jednak istotne różnice, które determinują ich przydatność w różnych warunkach. Pojawiło się też sporo konstrukcji nietypowych, które przypominają nam „zwykły rower” tylko przy znacznym wysiłku wyobraźni.

Obrazek do artykułu przedstawia podział rowerów klasycznych. Niestety, nie wszystko da się nazwać krótko po polsku, wiec pełno tam makaronizmów. Kliknij nazwę by dowiedzieć się czegoś więcej o konkretnym typie.